Duše zemřelého musí projít mnoha zkouškami

11. září 2007 v 6:41 | kitiki |  Egypt
Co se děje podle egyptské mytologie po smrti? Co musí člověk udělat, aby mohl vstoupit do podsvětí a aby se zasloužil o další život?

Člověk je po smrti, bohem faraónů a slunce Hórem, předveden před soud, kterému předsedal bůh mrtvý Usire (Osiris) a po jeho boku jeho manželka Eset (Isis). Před soudem musí člověk přísahat, že se nedopustil zločinu (zabití posvátného dobytčete, krádež, vražda atd. atd). Jelikož zločinů, kterých se nesměl dopustit jsou desítky, existuje jakýsi návod pro zemřelého, který mu vysvětluje krok po kroku cestu do podsvětí. Tento návod nazval Karl Richard Lepsius Knihami mrtvých.
Ve chvíli, kdy zemřelý dovypočte všechny své neexistující hříchy, nastává složitější část obřadu. Srdce zemřelého je bohem mumifikace Anubisem položeno spolu s pírkem pravdy na váhy spravedlnosti patřící bohyni spravedlnosti a pravdy Maat. Pokud bylo srdce a pírko stejně težké, zemřelý mohl vstoupit do podvětí (obměna našeho ráje), kde se jeho duše vrátila do těla. Tady pozor. Egypťané nevěřili na převtělování. Pokud by tomu tak bylo, byl by celý proces zachovávání těla (mumifikace) naprosto nesmyslný. Stejně jako třeba řekové (velké ř si nezaslouží) věřili v život po životě. Narozdíl od řeků tam však existovali ve svém těle (proto se prováděla mumifikace). Ale zpět k váhám. Pokud bylo srdce těžší než pírko, nastala nejméně oblíbená část. Srdce pozřel Požírač-nestvůra s hlavou krokodýla. To vše hlídal a zapisoval bůh moudrosti a písemnictví Thovt.
Popis obrázku:
Nahoře: Mrtvý se zpovídá před soudem bohů.
Dole (zleva): Zemřelý, bůh Anubis, poté obřad vážení znovu s Anubisem a s požíračem, potom zapisující bůh Thovt, znovu zemřelý, tentokrát s Hórem, který ho představuje svému otci. Na stolku jsou čtyři Hórovi synové, ochránci orgánů (kanopy), na trůně Usirev a za ním jeho žena Eset se svojí sestrou Nebhet.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 bess bess | Web | 11. září 2007 v 6:43 | Reagovat

Já bych řekla, že pojem "zmrtvýchvstání" patří spíš do křesťanské kultury. U Egypťanů to byl spíš přechod do života po životě - a to není totéž. Ale možná blábolím :-)

2 kitiki kitiki | E-mail | Web | 11. září 2007 v 21:06 | Reagovat

opravím to. Psala jsem to v noci a třikrát se mi to smázlo, takže jsem už ani nevěděla jak se jmenuju. Nicméně díky...

3 markulka markulka | Web | 15. září 2007 v 10:56 | Reagovat

velmi hezké:) já mám Egypt šíleně ráda..!

4 zita zita | 14. března 2013 v 21:40 | Reagovat

.... Tady pozor. Egypťané nevěřili na převtělování. Pokud by tomu tak bylo, byl by celý proces zachovávání těla (mumifikace) naprosto nesmyslný. Stejně jako třeba řekové (velké ř si nezaslouží) věřili v život po životě. Narozdíl od řeků tam však existovali ve svém těle (proto se prováděla mumifikace).

5 zita zita | 14. března 2013 v 22:06 | Reagovat

.CITUJI  TVŮJ TEXT....."Tady pozor. Egypťané nevěřili na převtělování. Pokud by tomu tak bylo, byl by celý proces zachovávání těla (mumifikace) naprosto nesmyslný. Stejně jako třeba řekové (velké ř si nezaslouží) věřili v život po životě. Na rozdíl od řeků tam však existovali ve svém těle (proto se prováděla mumifikace)".......Egyptáné mumifikovali tělo MOŽNÁ proto, aby se do něho vracet,dokud se nerozpadne, nemuseli....A OD JAKŽIVA VŠECHNY DUCHOVNÍ SMĚRY, POKUD SE JIM PODAŘILO DOSPĚT K JÁDRU, ŘÍKAJÍ TOTÉŽ,takže ŘEKOVÉ NEJSOU HORŠÍ, JEN TO NEMÁŠ NASTUDOVANÉ A POCHOPENÉ, jak můžeš psát, že po smrti se duše navrací do těla.. MIMO ZEMI?... to nechápu,HMOTNÉ TĚLO DUŠE MIMO ZEMI MÍT NEMŮŽE,  a ROZDĚLOVAT ŘEKY A EGYPŤANY PODLE TOHO, ZDA VĚŘILI V REINKARNACI ČI NE, JE TROCHU POVRCHNI a , proč komentuješ ŘEKY,  ŽE SI NĚCO NEZASLOUŽÍ, DO TAKOVÉHO TEXTU VŮBEC NEPATŘÍ,... jinak popis situace NA OBRÁZKU je moc hezky, stručně a jasně napsaný, a duchovní komentář bych z toho vypustila, tot´můj názor.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama